Gallup

Jag slölyssnade på radio häromdagen och det pratades om huruvida folk duschar på kvällen eller på morgonen och varför. Folk fick ringa in och berätta och jag häpnade av svaren. Innan jag berättar mitt självklara val vill jag fråga er hur ni gör.

Duschar ni på morgonen eller på kvällen? Varför? Och så kan jag ju sticka in en följdfråga: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag dör av nyfikenhet på era svar.

24 svar till “Gallup

  1. Dushar ibland på kvällen och ibland på morgonen. Ibland så har jag planerat att dushca på morgonen, men sover hellre 🙂 Och hårtvättandet. Jag tvättar håret varje gång jag dushar och jag duschar typ varje dag.

  2. Jag duschar i regel på morgonen. För att bli piggare. Tvättar mitt ganska långa hår var 3:e – 4:e dag ungefär, fast sköljer det varje dag nästan.
    Och sedan duschar jag ofta på kvällen igen, den här tiden på året. Inte för att jag lider av nån renlighetsmani, utan för att jag arbetar med trädgård. Och i maj är det mycket praktiskt arbete. Och då behöver man typ en högtryckstvätt för att bli riktigt ren 🙂
    (Min man bad mig igår om att jag åtminstone kunde torka av dörrhandtaget när jag hade tagit i det…)
    Nu undrar man såklart hur folks duschvanor är, är det kanske så att många duschar mycket sällan…?

  3. Jag duschar på kvällen av den enkla anledningen att jag hellre sover länge på morgonen 🙂

    Jag duschar varje kväll och tvättar håret då också (vardagar), på helgerna så har jag ofta samma rutiner men om jag vet att jag skall vara hemma och loda på helgen så hoppas jag ibland över en dusch/hårtvätt.

  4. borträknat dusch efter (ev) träningspass så duschar jag helst på morgonen. Har jag en superstress/supertidig morgon så duschar jag kvällen innan, men då måste jag ändå blöta igenom håret på morgonen.
    Tvättar håret säg tre ggr/vecka?

  5. Duschar helst varje morgon, tvättar håret varannan till var tredje dag. Ibland under utbildningen så kommer jag hem synnerligen illaluktande och försöker då duscha på kvällarna istället. Men jag blir lyckligare av att duscha på morgonen.

  6. Bara på morgonen (vardagar). Tvättar håret varannan dag, eller jag försöker låta bli att tvätta det varje dag. Jag är nästan alltid svettig när jag vaknar så på kvällen funkar ej för mig.

    Helger är det helt beroende på. Ibland skiter jag i att duscha helt, men om jag ska på fest eller ut på lokal så duschar jag på em/kvällen.

  7. Duschar i stort sett varje morgon, mest för att vakna. Tvättar då också håret, men börjar inse att det borde räcka med att tvätta varannan dag och skölja varannan. Fast å andra sidan verkar håret inte må dåligt av det, det skulle vara för miljön då (nog så gott skäl). Tränar cirka två gånger i veckan, då blir det förstås dusch efter passet, men brukar då inte tvätta håret. Mitt hår ser oftast superkonstigt ut om jag sovit på det, det behöver en dusch.

    Men på helgerna händer det ibland att en dag är duschfri eller -lös. Och i sommarstugan förstås! Där är det tvättlapp som gäller. En sådan kan hålla en ren i en vecka, faktiskt.

  8. Varje kväll, och tvättar håret då också. Duschar också vissa mornar för att vakna.

    Ting, jag lade din blogg på min länklista. Jag har startat en blogg om vår adoption. Välkommen in, om du vill!

    http://heartinchina.wordpress.com/

  9. Jag duschar och tvättar håret varje vardagmorgon, för att piggna till och få fason på frisyren. Kan hoppa över helt nån dag på helgen eller göra mig iordning på em/kväll för sociala trevligheter. Försöker undvika duscha mer än en gång per dag, så om jag vet att jag t.ex. ska duscha efter träning på kvällen tämjer jag frisyren hjälpligt genom att stoppa huvudet under kranen.

  10. Jag tycker inte om att bli blöt på kvällen så jag föredrar att duscha på morgonen, men det är lite olika hur det blir med den saken. Sedan jag fick barn är det ibland omöjligt att duscha på morgonen, och då får det vänta till kvällen. Och ibland är det omöjligt även då, om sonen inte somnar innan jag själv måste sova. Då blir det snabbtvätt så gott som det går. Men minst varannan dag duschar jag, för det är med det intervall som jag absolut MÅSTE tvätta mitt hår för att kunna visa mig bland folk. Innan jag fick barn badade jag och tvättade håret varje morgon. Det kan jag sakna väldigt mycket. Världens bästa sätt att starta dagen på tycker jag…

  11. Kvällsduschar – Vill lägga mig ren
    Tycker att det är oerhört tröttande att morgonduscha så det undviker jag så ångt det går.
    Dessutom så tränar jag ju 4 ggr i veckan och skulle jag då även duscha på morgonen så spricker min hud av torrhet.

    Tvättar håret gör jag när jag tränat

  12. Jag duschar när jag har tränat vilket jag gör nästan varje dag. Om jag inte har tränat duschar jag innan jag går och lägger mig. Jag har verkligen inte tid på morgonen. Håret tvättar jag var tredje dag. Det tar typ en evighet för mitt hår att torka så jag tvättar det helst inte för ofta.

  13. Annika Nurmi

    Hej!Åter igen,tack för din mail.Jag uppgav fel webbsida,förlåt.www.deltassibiriskakatter.blogg.se ska det ju vara.Och sedan är det bara att gå in på änglakullen.Där finns veckobilder på både Lady och Lufsen.
    Kram från Annika Nurmi.OBS!Jag duschar oftast på morgonen.D.S.

  14. Duschar varje morgon vardagar (blir lätt svettig under natten så jag måste) och tvättar håret varje gång. På helgerna gör jag som HelloMotti. Men när jag tränar kan jag hoppa över morgonduschen om jag tränat efter jobbet.

  15. Duschar oftast på kvällen men blöter håret på morgonen igen för att kunna visa mig ute. Hårtvätt varannan till var tredje dag.
    Nu vill jag höra hur du gör?

    /Maria

  16. Olika, ibland morgon, ibland kväll. Det bästa är att lägga sig nyduschad i nytvättade lakan, så därför blir det dessutom lakansbyte nästan två gånger i veckan. Onödigt mycket jobb man skapar sig, men gud vad det är skönt med sträckta, rena, doftande sängkläder. Och håret kanske två, max tre gånger i veckan, det ser bäst ut två dagar efter tvätt.

    Och själv då, lilla lady? 🙂

  17. Jag duschar inte varje dag, men minst varannan. Helst på kvällen, för jag hinner inte/orkar inte på morgonen. Tvättar håret när jag har tränat eller om det är smutsigt av någon annan anledning. Det blir nästan varje gång.

  18. Ni har säkert väntat ihjäl er efter mitt otroligt spännande svar, eller hur? 🙂
    Mitt självklara val är MORGON. Jag duschar varje morgon och jag hyser stor respekt för och förundran över de starka människor som är kapabla att vakna, göra sig i ordning och klara sig igenom en hel dag utan att duscha på morgonen. Jag a) vaknar inte ordentligt och b) känner mig brutalt ofräsch om jag inte får min dagliga morgondusch.
    Varje gång jag duschar tvättar jag också håret, min eländigt tunna och flygiga hårman blir flottig och motbjudande snabbare än jag hinner säga ”hårspray”.
    Mina undantag är få. En stugweekend på landet utan rinnande vatten kan vara ett av dem. Men då sköljer jag håret i alla fall och börjar då dagen med ett dopp i havet (oberoende av temperatur – jag är ganska ninja där) Någon enstaka hemmasöndag kan jag också lämna mig oduschad, men gunåde hur usel jag känner mig då.
    När jag tränat duschar jag på kvällen också, men då väter jag inte ens håret.
    Spännande va?

  19. Duschar på kvällen av den hemska anledning att vi inte har varmt vatten på morgnarna så det räcker till dusch. Av snål-skäl. Tvättar håret varannan gång kanske. Måste dock blöta håret varje morgon.

    Om jag är ute i naturen utan dusch några dagar tvättar jag mig också alltid i havet/bäcken/sjön för jag fixar inte att gå utan tvätt i mer än två dagar (framförallt håret är viktigt).

    Grymt spännande! 🙂

  20. Kul att läsa om hur andra gör 🙂 Själv duschar jag oftast på kvällarna efter att dottern somnat, dock inte varje dag, men åtminstone varannan. Förutom efter träning då det förståss blir dusch! Badar bastu också flera gånger i veckan de veckor sambon är hemma så då kan det bli varje dag. Tvättar håret varje gång jag duschar.

  21. Och jag badar helst 🙂 På kvällen! Jag är ett vattendjur, typ säl. Jag kan nog inte leva utan badkar. Jag vill sova så länge det bara går och älskar känslan av att lägga mig ren och fräsch. På morgonen tvättar jag av mig lite snabbt och blöter håret för att fixa frissen.

    Pöss!

  22. Jag duschar på morgonen för att känna mig fräsch. Förr, när jag jobbade på krogen duschade jag på kvällen efter jobbet för att duscha av mig allt matos. Jag tvättar håret kanske tre, fyra gånger i veckan. Min hårbotten blir aldrig flottig då jag har torr hud. Jag blöter inte mitt långa blanka platta hår på morgonen utan slänger i ett par spännen eller en snodd.

  23. Kollar in här nu som då men det är sällan dina inlägg inte är lösenkodade…
    Men nu ska jag svara då jag har möjlighet 😉

    Jag duschar varje kväll av den anledningen att jag vill vara ren när jag går och lägger mig.
    Håret tvättar jag varje eller varannan dag.

  24. Någon måste ju simma mot strömmen – jag tvättar alltid håret när jag duschar – men det gör jag inte oftare än varannan/vartredje dag. Brukar bli 2-3 gånger på en vecka. Sommatid blir man klibbigare och varmare och då kan det bli två duschar på samma dag ibland. Har simmat tidigare och då låg jag ju i vatten flera timmar i veckan 😀 kan tänka mig att min ”motvilja” mot allt okynnesduschande kommer sig av att jag numera är ”torr” 😀
    Duschar omväxlande på kvällen/morgonen – beroende på när jag börjar jobba.

Lämna en kommentar